Winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2024 bekend
Op 30 november maakte de jury op PAN Amsterdam bekend dat Fenna Albrecht de winnaar is van de VNK x PAN Scriptieprijs 2024! Met deze scriptieprijs willen VNK en kunstbeurs PAN Amsterdam onderzoek stimuleren naar de kunst van het verzamelen en het vakgebied van de kunsthandel en dit onder de aandacht brengen.
Fenna wint de prijs met haar masterscriptie over het werk van Lynne Mapp-Drexler (1928-1999), waarin ze onderzoekt hoe de waardering voor Drexlers werk niet voortkwam uit feminisme, maar uit kapitalisme. Ze voltooide haar scriptie aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze afstudeerde in Kunst- & Cultuurwetenschappen. Aan de prijs is een geldbedrag van €1.000 verbonden, beschikbaar gesteld door het PAN Educatiefonds.
De jury bestaat uit:
- Mark Grol, algemeen directeur PAN Amsterdam
- Suzie Hermán, VNK bestuurslid onderzoek en PhD kandidaat Princeton University
- Robert-Jan de Jonge, antiquariaathouder en specialist antieke kaarten en 19e tot en met 21e -eeuwse prenten en tekeningen
- Rachel Esner, docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en directeur Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK)
- Caroline den Tex-Rhodius, kunsthistoricus en eigenaar van Art Collecting & Curatioral Services
Uit het juryrapport:
‘Met haar scriptie over Lynne Mapp-Dexler (1928-1999) behandelt Fenna Albrecht het actuele en relevante onderwerp van de vrouwelijke kunstenaar in de 20e eeuw. Deze scriptie onderzoekt de onverwachte postume erkenning van de Amerikaanse kunstenaar Lynne Mapp Drexler (1928-1999). Hoewel Drexler deel uitmaakte van de Abstract Expressionistische beweging in New York (1940-1960), kreeg haar werk pas recent aanzienlijke waardering.
Dit onderzoek analyseert waarom Drexler tijdens haar leven weinig erkenning kreeg en wat leidde tot haar postume succes. Belangrijke oorzaken zijn de mannelijke dominantie in de kunstwereld, haar rol als "vrouw van" een andere kunstenaar, en haar late toetreding tot de beweging. Haar unieke stijl week af van de populaire Abstract Expressionistische norm. Pas na haar dood zorgden feministische studies, een sterke nalatenschapsstrategie, en stijgende vraag naar vrouwelijke kunstenaars voor een waardestijging van haar werk op de kunstmarkt.
De scriptie is bijzonder actueel en richt zich op vrouwelijke kunstenaars in de huidige tijdgeest en de waardestijging van hun werk, wat het zeer relevant maakt. Het werk is goed geschreven, met een heldere structuur en sterke argumentatie, ondersteund door zowel primaire bronnen als bestaande literatuur. De persoonlijke betrokkenheid van de auteur en het inzicht in de kunstwereld springen eruit. Het onderwerp is vernieuwend, herschrijft de geschiedenis en sluit perfect aan bij de criteria van de markt. Ondanks beperkte aandacht voor de stijl van de werken, is dit een voortreffelijke scriptie die ver boven het niveau van een casestudy uitstijgt.
Lees het volledige juryrapport hier
Winnaar:
Fenna Albrecht (25 jaar) is kunsthistoricus, gespecialiseerd in moderne en hedendaagse kunst, met een bijzondere interesse in de maatschappelijke en commerciële rol van kunst. In 2017 begon ze aan een bachelor rechten, maar al snel ontdekte ze haar passie voor kunstgeschiedenis. Ze besloot daarom naast rechten ook een bachelor kunstgeschiedenis te volgen. Gedreven door deze interesse schreef Fenna een kritische scriptie over het Nederlandse restitutiebeleid met betrekking tot nazi-roofkunst. In 2023 behaalde ze haar master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, na het afronden van beide bachelors.
Tijdens haar studie vervulde Fenna onder andere de rol van vicevoorzitter van de Nederlandse UNESCO Jongerencommissie, waar ze in NEMO een jongerenevenement organiseerde om jongeren kennis te laten maken met werelderfgoed. Daarnaast liep Fenna stage bij Sotheby’s Amsterdam, waar ze in aanraking kwam met werken van de Amerikaanse kunstenaar Lynne Drexler (1928-1999). In haar masterscriptie, getiteld ‘What Feminism Could Not Accomplish, Capitalism Would’ richtte ze haar onderzoek op deze lang genegeerde vrouwelijke kunstenaar, en onderzocht ze hoe het plotselinge succes van Drexler te verklaren is door de werking van de kunstmarkt.
Momenteel werkt Fenna als Associate Specialist bij Sotheby's, waar ze zich richt op 19e- en 20e- eeuwse kunst. In deze rol combineert ze haar kunsthistorische kennis met haar interesse in de kunstmarkt. Ze wil de kunstmarkt toegankelijker maken voor een breed publiek en zich verder specialiseren in moderne en hedendaagse kunst.