Logo VNK

menu

Kunsthistorische prijzen

Winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2022 bekend

Op 26 november maakte de jury op PAN Amsterdam bekend dat Maaike Rikhof de winnaar is van de VNK x PAN Scriptieprijs 2022. Met deze scriptieprijs willen VNK en kunstbeurs PAN Amsterdam onderzoek stimuleren naar de kunst van het verzamelen en het vakgebied van de kunsthandel en dit onder de aandacht brengen.

Rikhof wint de prijs met haar masterscriptie over de receptie van het werk van Paul Cézanne in Nederland in de periode 1890-1930. Hiermee studeerde ze afgelopen jaar cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam. Aan de prijs is een geldbedrag van €1.000 verbonden. De scriptieprijs wordt beschikbaar gesteld door het PAN Educatiefonds.

Maaike Rikhof, winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2022 Maaike Rikhof, winnaar VNK x PAN Scriptieprijs 2022

De jury bestaat uit:

  • Mark Grol (algemeen directeur van PAN Amsterdam)
  • Marion van der Marel (bestuurslid van de VNK)
  • Rachel Esner (docent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en directeur Onderzoekschool Kunstgeschiedenis)
  • Arnold Ligthart (galeriehouder hier op de PAN en specialist 19e tot en met 21e -eeuwse schilderkunst)

 

Uit het juryrapport:

‘Vaak wordt gedacht dat de Nederlandse kunstwereld van rond 1900 een vrij behoudende was. In haar uitstekend geschreven scriptie die de receptie van het werk van Paul Cezanne in de Nederlandse kunstwereld van 1890-1930 onderzoekt, toont Rikhof aan dat deze best progressief te noemen was wat betreft haar adoptie van een vernieuwende kunstenaar als Paul Cezanne. Rikhof zet helder uiteen wat de nieuwe aspecten zijn van haar onderzoek. Het onderzoek is goed uitgevoerd en sterk in opbouw en argumentatie. Het biedt belangwekkende inzichten in verzamelen en receptie.

Interessant is hoe, door de jaren heen, verschillende partijen deze kunstenaar claimden en hoe de sociaal-historische context bepalend is geweest voor de receptie van zijn werk. Het is verfrissend dat het kunstwerk niet wordt gezien als statisch object maar als product van een steeds wisselende sociaal-historische context en het proces van ‘reputation building’.’

 

Beoordelingscriteria

  • De scriptie leidt tot relevante en vernieuwende inzichten binnen het kunsthistorische veld op het gebied van (de geschiedenis van) de kunstmarkt, het verzamelen en/of het samenstellen van kunstcollecties.
  • De scriptie wordt beoordeeld op wetenschappelijk niveau (kritische houding, relevante inzichten en originele benadering van het onderwerp) aan de hand van de voor Nederlandse universiteiten gebruikelijke normen voor een masterscriptie en -onderzoek.
  • De scriptie wordt beoordeeld op leesbaarheid, stijl, helderheid van formulering en argumentatie (stijl en opbouw).

Winnaar

Rikhof is een 25-jarige kunsthistoricus en curator, gespecialiseerd in 19de- en vroeg 20ste-eeuwse beeldende kunst bezien vanuit een sociaal (gender- en/of queer-) perspectief.
 
Naast haar master Kunstgeschiedenis aan de UvA studeerde ze af aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam) bij de dualemaster-opleiding Curating Art and Cultures.

Tijdens haar afstuderen cureerde zij als gastconservator de tentoonstelling ‘De Nieuwe Vrouw’ in Singer Laren, waarbij ook een catalogus verscheen met zes thematische essays van haar hand over verbeeldingen van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen in de Nederlandse beeldende kunst vanaf 1880.

Het is haar missie om een divers (jong) museumpubliek te enthousiasmeren, op een laagdrempelige, identificeerbare maar toch uitdagende manier, bij voorkeur door middel van transhistorische presentaties.

Émile Bernard, Paul Cézanne, portrait dans l'atelier devant les grandes baigneuses, Aix- en-Provence, 1904. Gelatin silver bromide print, 16,4 x 20,8 cm. Private collection (masterscriptie Maaike Rikhof) Émile Bernard, Paul Cézanne, portrait dans l'atelier devant les grandes baigneuses, Aix- en-Provence, 1904. Gelatin silver bromide print, 16,4 x 20,8 cm. Private collection (masterscriptie Maaike Rikhof)