Logo VNK

menu

Kunsthistorische prijzen

Nominaties VNK x PAN Scriptieprijs 2024

De jury van de VNK x PAN Scriptieprijs heeft drie kandidaten genomineerd. Zaterdag 30 november wordt tijdens PAN Podium de winnaar bekendgemaakt en de VNK x PAN Scriptieprijs 2024 uitgereikt. Leuk als je erbij bent!

De drie genomineerden van de VNK x PAN Scriptieprijs 2024 zijn:

  • Fenna Albrecht What Feminism Could Not Accomplish, Capitalism Would. A Study on Artist Lynne Mapp Drexler and Her Recent Posthumous Recognition
  • Jitske Lamain Een deskundige kunstliefhebber: de Rotterdamse kunstverzamelaar G.P. van Stolk (1867-1963) en haar sociale netwerk
  • Noor van Rooijen From Refusal To Recognition: The Bequest Of Rosa Schapire’s Collection And The Re-Evaluation Of German Expressionism
Fenna Albrecht, Jitske Lamain en Noor van Rooijen Fenna Albrecht, Jitske Lamain en Noor van Rooijen

De genomineerden zullen hun onderzoeksresultaten op zaterdag 30 november om 16.30 uur bij het PAN Podium presenteren, waarna de prijswinnaar bekend wordt gemaakt. Wees welkom! Aan de scriptieprijs is een geldbedrag van €1.000 verbonden, dat beschikbaar wordt gesteld door het PAN Educatiefonds.

Meer informatie over het Pan Podium op 30 november vind je op de website van PAN Amsterdam

Over de genomineerden

Fenna Albrecht
Scriptie: What Feminism Could Not Accomplish, Capitalism Would. A Study on Artist Lynne Mapp Drexler and Her Recent Posthumous Recognition

Fenna Albrecht (25 jaar) is kunsthistoricus, gespecialiseerd in moderne en hedendaagse kunst, met een bijzondere interesse in de maatschappelijke en commerciële rol van kunst. In 2017 begon ze aan een bachelor rechten, maar al snel ontdekte ze haar passie voor kunstgeschiedenis. Ze besloot daarom naast rechten ook een bachelor kunstgeschiedenis te volgen. Gedreven door deze interesse schreef Fenna een kritische scriptie over het Nederlandse restitutiebeleid met betrekking tot nazi-roofkunst. Vorig jaar behaalde ze haar master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, na het afronden van beide bachelors.

Tijdens haar studie vervulde Fenna onder andere de rol van vicevoorzitter van de Nederlandse UNESCO Jongerencommissie, waar ze in NEMO een jongerenevenement organiseerde om jongeren kennis te laten maken met werelderfgoed. Daarnaast liep Fenna stage bij Sotheby’s Amsterdam, waar ze in aanraking kwam met werken van de Amerikaanse kunstenaar Lynne Drexler (1928-1999). In haar masterscriptie, getiteld ‘What Feminism Could Not Accomplish, Capitalism Would’ richtte ze haar onderzoek op deze lang genegeerde vrouwelijke kunstenaar, en onderzocht ze hoe het plotselinge succes van Lynne Mapp Drexler te verklaren is door de werking van de kunstmarkt.

Momenteel werkt Fenna als Associate Specialist bij Sotheby's, waar ze zich richt op 19e- en 20e- eeuwse kunst. In deze rol combineert ze haar kunsthistorische kennis met haar interesse in de kunstmarkt. Ze wil de kunstmarkt toegankelijker maken voor een breed publiek en zich verder specialiseren in de Moderne & Hedendaagse kunst.

Jitske Lamain
Scriptie: Een deskundige kunstliefhebber: de Rotterdamse kunstverzamelaar G.P. van Stolk (1867-1963) en haar sociale netwerk

Jitske Lamain studeerde deze zomer cum laude af van de master Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, met een specialisatie in moderne en hedendaagse kunst. Daarvoor behaalde zij een bachelor in English Language and Culture. Tijdens haar master liep ze stage bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, waar ze betrokken was bij het Mondriaan Editieproject. In het kader van haar stage schreef ze twee blogposts over de Mondriaanbrieven die ze daar ontdekte. In september 2023 startte ze als junior conservator bij Museum Villa Mondriaan in Winterswijk, waar ze werkt aan verschillende tentoonstellingen.

In haar scriptie deed Jitske onderzoek naar de kunstverzameling van Georgette Petronella van Stolk (1867-1963), een vrouwelijke kunstverzamelaar uit Rotterdam. Ze bracht daarbij het sociale netwerk rondom Van Stolk in kaart. Jitske zich graag in om verhalen en collecties voor een breed publiek tot leven te brengen. Haar bijzondere interesse gaat uit naar het zichtbaar maken van bijdragen van vrouwen aan de kunstwereld. 

Noor van Rooijen
Scriptie: From Refusal To Recognition: The Bequest Of Rosa Schapire’s Collection And The Re-Evaluation Of German Expressionism

Noor van Rooijen studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij haar master ‘Curating Art and Cultures’ behaalde. Zowel haar bachelor- als masterscriptie gingen over vrouwelijke verzamelaars van voornamelijk Duits expressionistische kunst. Als onderdeel van haar master werkte Noor als conservator-in-opleiding bij het Kröller-Müller Museum, opgericht door Nederlands bekendste vrouwelijke verzamelaar, Helene Kröller-Müller.

Naar aanleiding van haar masterscriptie over Brücke-verzamelaar Rosa Schapire werkte Noor acht maanden bij het Brücke Museum in Berlijn en daar meegeholpen aan verschillende tentoonstellingen. Een van deze tentoonstellingen was ‘Biografien der Moderne’, waarin negen Joodse verzamelaars worden uitgelicht – onder wie Rosa Schapire – wiens werk in de collectie van het Brücke Museum terecht is gekomen. Momenteel is Noor werkzaam als assistent-curator in de Neue Nationalgalerie in Berlijn.