Bulletin 2023-2: ‘Het kleine/regionale museum’ verschenen
In dit tweede Bulletin van het jaar is een hoofdrol weggelegd voor kleine en regionale musea. Ook daar werken kunsthistorici. Hoe is het om bij een klein museum te werken? Welke voordelen en uitdagingen kennen zij? We spreken met een aantal jonge kunsthistorici die in deze musea aan het roer staan.
REDACTIONEEL
Door Jochem van Eijsden
Tijdens mijn studententijd werkte ik als vrijwilliger bij Museum Dorestad. Een klein museum in Wijk bij Duurstede over de grootste havenstad in het Nederland in de vikingtijd. Het maken van de tentoonstellingen is mij het meeste bijgebleven. Objectteksten werden bijvoorbeeld zelf uitgeprint en in plastic houdertjes geschoven. Inmiddels gaat het museum verhuizen naar het marktplein en wordt de multimediabeleving gerealiseerd, onder de veelbelovend klinkende naam de Dorestad Experience. Kleine musea zijn dus zeker niet gedoemd om klein te denken, of zelfs te blijven.
In Nederland zijn er talloze kleine(re) musea en kunst- of erfgoedinstellingen die doorgaans met beperkte middelen (geld en mankracht) zo goed mogelijk hun taak willen vervullen. Ook daar werken kunsthistorici. Welke uitdagingen kennen zij, hoe reflecteren zij op hun rol en toekomst, wat wordt van hen gevraagd door bestuur, politiek, fondsen en andere subsidiegevers?
Hoe Lisa Kamphuis en Jana Roovers in dit bulletinnummer praten over hun directeurschap (respectievelijk bij het Van Lymborch Huis en Villa Mondriaan) is niet te onderscheiden van hoe directeuren van de grote musea dat doen. Mascha van Damme laat met haar column zien dat het erfgoeddeel van Natuurmonumenten met beperkte middelen een heel netwerk van historische locaties kan ondersteunen. Kleine musea beschikken helaas voor moeilijke tijden ook over kleinere buffers. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet veerkrachtig zijn. Zo kon Museum No Hero na moeilijke tijden tóch doorgaan. Erik Lips vertelde mij meer over zijn werk als conservator in dit museum.
Onze eigen VNK-e heeft het in het derde deel van hun artikelenreeks over de behoefte om kennis over kunst met anderen te delen. Dat is natuurlijk onder de streep het allerbelangrijkste voor kunstmusea. Het willen delen brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Het hoeft namelijk niet alleen op aanvraag te gebeuren; stap naar voren en laat jezelf als kunstkenner en -liefhebber van je horen. Raak geïnspireerd door de verhalen in dit nummer om geen vingerwijzende Calimero te zijn, maar een vindingrijke Wickie de Viking!